Ny i bryting?

Bryting for barn

Barn som driver med idrett gjør det fordi det er moro, og det er i barne- og ungdomsårene grunnlaget for gode aktivitetsvaner dannes. I Norge er over 500.000 barn med på idrettsaktiviteter i regi av norsk idrett. Norge har som det eneste landet i verden regulert barneidretten gjennom «Idrettens barnerettigheter» og «Bestemmelser om barneidrett». Barneidretten skal skje gjennom idrettens verdier der idrettens barnerettigheter danner grunnlaget for et allsidig og variert aktivitetstilbud for alle. Det er derfor viktig at barneidretten er åpen og inkluderende, og gir alle barn opplevelse av mestring, trygghet og varig idrettsglede.

Bryting er en barneidrett. Størsteparten av bryterne våre er mellom 7 og 12 år. Bryteforbundet fokuserer derfor på at treningene for barna skal være gode.

Treningen for barna er lagt opp til at det skal være gøy, utfordrende og sosialt.

Vi har treninger både for jenter og gutter. Det er forskjell på bryting for jenter og gutter. Jenter bryter fristil og guttene Gresk-romersk og fristil, noe som ikke forhindrer at barn kan trene sammen.

Våre treningspartier:

Brytelek - 4-6 år

Her er det mest lek. Vi ruller rundt på matta, har hinderløype og bryter litt. Fokuset er å ha det gøy med bevegelse.

Bryteskole - 7-9 år

Bryteskole er nybegynnerpartiet i bryting, Her lærer de basis ferdigheter i bryting. På treningene sørger trenerne for et variert og aldersrelatert treningsopplegg hvor glede står i fokus. På brytetreninga lærer barna ulike grep, ferdigheter som rulling, balanse, fall og akrobatikk. De utvikler kameratskap og ikke minst lærer de å forholde seg til andre.

Grunnpartiet 9-12 år

Dette partiet er for de litt større barna som enten har gått på bryteskolen og trenger nye utfordringer. Eller er mellom 9 og 11 år. Varierende treninger med mye bryteteknikk og bryterelatert akrobatikk.

Jentepartiet / Fristil

Jente og fristilparti. Her er jenter på alle nivåer fra 11 år. Partiet trener sammen med Lørenskog bryteklubb sine jenter.

Ungdom / Voksne

Her finner du de over 13-14 år. Ungdom og voksne som har lyst til å trene bryting. Vi tillpasser til alle nivåer.

Kontakt.

Man kan starte på bryting på alle treningspartier når som helst. Ta kontakt med oss for mere info.

kontaktskjema eller på vår facebook side https://www.facebook.com/SkedsmoBryteklubb

Hvorfor bryting?

Bryting inneholder ulike aspekter for fysisk aktivitet: balanse, akrobatikk, koordinasjon og ikke minst ferdigheter som danner et godt grunnlag for videre utvikling uansett hvilken idrett barna ønsker å drive senere.

Les mer om barneidrettsbestemmelsene: