Medaljer til søskenparet Viktoria og Kasper Øverby i Nordisk Mesterskap for Ungdom

Postet av Tore Kvåle den 5. Mai 2019

Nordisk Mesterskap i bryting for ungdom ble i helgen arrangert i Daugavpils i Latvia.  Her deltok de beste bryterne fra Norden og Baltikum.  19 ungdommer representerte Norge i ungdomsklassen, og Skedsmo Bryteklubb var representert med 4 brytere. Søksenparet Viktoria og Kasper Øverby tok henholdsvis gull og bronse i mesterskapet som holdt et høyt sportslig nivå.

Kasper Øverby, ungdom herrer 55 kg, vant sine to første kamper mot Estland og Danmark. I tredje kamp i pulja mot Estland ble motstanden for tøff og Kasper tapte 6-2.  Som nummer to i pulja var han dermed klar for bronsefinale mot Finland. Her viste Kasper sterk bryting og sikret bronsemedaljen med seier på 7-2.

Søsteren Viktoria stilte i kvinneklassen 61 kg og hadde 5 brytere i sin klasse. Viktoria var overlegen og slapp kun inn et poeng under stevner. Hun vant tre kamper på fall og en teknisk på poeng, og ble dermed Nordisk Mester for 2.året på rad.

Hedda Kvåle og Daniella Plascencia stilte for første gang i et nordisk mesterskap som de yngste i hver sin klasse. De viste også sterk bryting og var med i medaljestriden helt til siste slutt. Begge endte på 4.plass denne gangen, noe jentene er svært godt fornøyd med.

Klubbens prestasjoner er nok et bevist på den fantastiske utviklingen brytesporten har hatt på Romerike de siste årene. Mesterskapet benyttes også som grunnlag for uttak til EM.  Etter denne helgen er Kasper og Viktoria absolutt med i kampen om en billett til europamesterskapet som arrangeres i slutten av juni.

Troppen fra Skedsmo Bryteklubb på plass i Latvia. F.V : Daniella Plascencia, Hedda Kvåle, trener Arild Øverby, Viktoria Øverby og Kasper Øverby